הפעילות |
היישום |
תיאור |
יתרונות |
אתגרים |
סיעור מוחות |
- פנים אל פנים
- מקוון סינכרוני
- מקוון אסינכרוני
|
- העלאת בעיה/שאלה/נושא לדיון, תוך הגדרת מבנה וכללים של ההתנהלות
|
- שיתוף עמיתים ברעיונות
- חשיבה יצירתית ביקורתית על רעיונות ופתרונות
- אינטראקציה ויצירת קשרים
- לקיחת סיכונים
- זיהוי ותיקון תפיסות מוטעות
|
- זיהוי שאלות/בעיות ותת-שאלות מתאימות
- הגדרת “חוקי המשחק” ושמירה עליהם במהלך הפעילות
|
עימותים debates |
- פנים אל פנים
- מקוון סינכרוני
|
- סטודנטים דנים בעמדות מנוגדות של נושא נבחר. תהליך פורמלי (פורמט קבוע, כללים, זמן). נדרשים להכין טיעוני מפתח המבוססים על נושאי הקורס וחומריו.
|
- מעודד דיבור בפומבי והצגה
- מפתח יכולת להסתגל ולנסח טיעוני נגד במהלך וויכוח
- מעודד חשיבה ביקורתית ובחינת כלל הצדדים
|
- עידוד מעורבות פעילה
- שמירה על אווירה מכבדת
|
דיונים בקבוצות קטנות |
- פנים אל פנים
- מקוון סינכרוני
|
- סטודנטים מתחלקים לקבוצות קטנות ודנים בנושא מסוים עם חברי קבוצתם. הקבוצות מציגות טיעונים המתבססים על נושאי הקורס.
|
- מקדם חשיבה ביקורתית ותקשורת
- הערכת עמדות ו/או טיעונים; הגנה על עמדות;
- זיהוי בעיות וחוסר עקביות;
- מתן וקבלה של משוב
|
- כמות קבוצות גדולה דורשת מספר אנשי צוות
|
סקרים polling |
- פנים אל פנים
- מקוון סינכרוני
- מקוון אסינכרוני
|
- הצגת שאלות רב- ברירה, ומענה בזמן אמת על ידי הסטודנטים. הצגת התוצאות ללומדים ודיון כפעילות המשך. ניתן להוסיף דיון מקדים.
|
- מעודד מעורבות והשתתפות פעילה של כולם (אנונימי)
- מעריך הבנת המושגים
- מאפשר למרצה לקבל תמונת מצב של הידע/הבנה/עמדות בכיתה
|
- בחירה של שאלות מאתגרות ושאלות מעודדות דיון
|
חשיבה בזוגות
Think-pair-share
Predict-Observe-Explain
|
- פנים אל פנים
- מקוון סינכרוני
|
- הצגת שאלה למחשבה
- כל סטודנט חושב על תשובתו
- הסטודנטים בזוגות משווים ביניהם, דנים זה עם זה, ומתאמים בין התשובות שלהם, או בוחרים תשובה אחת כמענה.
- במליאה, שיתוף הכיתה בתשובות של הזוגות.
|
- התמודדות משותפת עם פתרון בעיה או מענה על שאלה.
- הזדמנות לחשוב ולדון על הנושא, לקדם הבנה ולצמצם תפיסות מוטעות.
- מקדם תקשורת, ניסוח תשובה ובדיקתה עם עמית, לפני הצגתה לכיתה.
|
- בחירה של שאלות מאתגרות ושאלות מעודדות דיון.
|
למידה בצוות TBL |
- פנים אל פנים
- מקוון סינכרוני
|
- סטודנטים בקבוצות קטנות עובדים יחד, לקראת שיעור, במהלכו ואחריו. יישום הידע כולל התמודדות עם בעיה משמעותית, ודיווח על ההחלטות.
|
- מקדם יכולת עבודה בקבוצות, שיתוף פעולה, תקשורת
- מקדם מנהיגות
- למידה מוכוונת עצמי SDL
- חשיבה ביקורתית ומחקר
|
- מחייב את הצוותים לבטא ולהעריך את חשיבתם
|
למידה מבוססת בעיות PBL וחקר מקרים |
- פנים אל פנים
- מקוון סינכרוני
|
- תרחישים אמיתיים, מורכבים, המציגים מידע, ללא פתרונות, וכך מאפשרים לסטודנטים לנתח, לחקור, להיות יצירתיים, ולהציע פתרונות, תוך יישום עקרונות ומושגים שנלמדו בקורס.
|
- מקדם יכולת עבודה בקבוצות, שיתוף פעולה, תקשורת, מנהיגות, למידה מוכוונת עצמית SDL, חשיבת תכן, חשיבה ביקורתית ומחקר
|
- זיהוי בעיות הקשורות לתרחיש, כדי להניע את תהליך הלמידה. לימוד מושגי מפתח, עקרונות, ידע ואסטרטגיות הנדרשים לפתרון הבעיה
|
הוראת עמיתים jigsaw classroom |
- פנים אל פנים
- מקוון סינכרוני
|
- למידה שיתופית בקבוצות מבוססת מחקר.
- חלוקת תוכן לנושאי משנה.
- הקצאת נושא משנה לכל אחד מחברי קבוצה
- מתקבצים לפי נושא, יוצרים תגובה קולקטיבית
- חוזרים לקבוצה המקורית כדי “ללמד” את עמיתיהם.
|
- סטודנטים לוקחים אחריות על הלמידה
|
- בחירת הנושא וחלוקתו לתתי-נושאים
- על הסטודנטים להיות מסוגלים להבין נושא מספיק טוב כדי שיוכלו להסביר אותו לעמיתיהם.
|
מצגות סטודנטים
Students Presentations
|
- פנים אל פנים
- מקוון סינכרוני
- מקוון אסינכרוני
|
- מאפשר לסטודנטים לסנתז ולתקשר את הידע שלהם. ניתן לבקש מהסטודנטים לחקור נושא הקשור לנושא הקורס ולהציגו במהלך מפגש.
|
- הוראה והערכת עמיתים.
- התנסות בבניית הרצאה
- עידוד סטודנטים להעמיק ולחקור נושא ולהרצות בפני הכיתה
- הערכת עמיתים – חשיפה לדרכי חשיבה ופתרון שונים
- מעורר רפלקציה אישית.
|
|
סימולציות |
- פנים אל פנים
- מקוון סינכרוני
- מקוון אסינכרוני
|
- תרחישים מורכבים המבוססים על מצבים אמיתיים, בהם הסטודנטים מנווטים, ומקבלים החלטות קריטיות – מדמה את התהליכים בעולם האמיתי.
- דיון לאחר הסימולציה המשקף בחירות והשלכות.
|
- מעודד למידה עצמית וחקר
- שת״פ ומנהיגות
- חשיבה ביקורתית ויצירתיות
- הסתגלות
- קבלת החלטות מורכבות
|
- סימולציות דורשות הכנה מוקדמת רבה מצד הסטודנטים והמורה
|
הדגמות |
- פנים אל פנים
- מקוון סינכרוני
- מקוון אסינכרוני
|
- הדגמה של תהליכים/נושאים מורכבים באמצעות תוכנות הדמיה או באמצעים פיזיים אחרים.
- דוגמאות:
- https://phet.colorado.edu/
- סימולציות אינטראקטיביות במגוון רמות אקדמיות
- https://www.zygotebody.com/
|
- הדגמה ויזואלית של תהליכים ו/או מודלים מורכבים
- מאפשרת הדגמה של השפעה של פרמטרים שונים/מצבים שונים/אפשרויות בחירה וכו’
|
- מציאת תוכנות ותכנים מתאימים לנושא הרצוי
- הכנה של התשתית מראש (כולל רכישת רישיונות או תכנות של המודל)
|
“כיתה הפוכה”
“תרגול הפוך” |
- פנים אל פנים
- מקוון סינכרוני
- (תהליכים מקדימים אסינכרוניים)
|
- שיעור ההרצאה/התרגול מצולם מראש.
- סטודנטים נערכים לקראת מפגש, צופים בסרטונים וקוראים.
- במפגש הבהרת התכנים, והתנסות בפתרון בעיות מורכבות (אפשרי בקבוצות) במהלך השיעור הסינכרוני
|
- תורם ללמידה מוכוונת עצמית
- עבודת צוות
- פתרון בעיות מורכבות
|
- עבודת הכנה רבה לצוות ההוראה
- עומס גובה יותר על הסטודנטים
|
הרצאה אינטראקטיבית |
- פנים אל פנים
- מקוון סינכרוני
- מקוון אסינכרוני
|
- שיעורים המשלבים אינטראקציות של מורה עם לומדים ושל לומדים עם חבריהם.
- שילוב של פעילויות למידה (סקרים, הדגמות, דיון, פתרון בעיות…), הקוטעות את ההרצאה, במטרה לטפח עיבוד עמוק יותר של תוכן, ולעודד מעורבות לומדים.
|
- תורם לקידום הבנה ברמה גבוהה
- מפתח מאפיינים של לומד פעיל: יכולת לשקול ולקבל החלטות, לבחון נושאים ולפתור בעיות.
|
- עבודת הכנה רבה לצוות ההוראה
|
2 דקות כתיבה |
|
- סטודנטים עונים על שאלה כגון: “מהם שני הדברים החשובים ביותר שלמדת מהמפגש היום?” מרצה יכול להתייחס לתגובות בין השיעורים או במהלך השיעור הבא.
|
- חשיבה על השיעור, מיקוד בנושאים המחייבים למידה נוספת
|
· |