אודות המרכז

אודות המרכז – עמוד מונגש

הטכניון שואף, מאז הקמתו, למצוינות בחינוך אקדמי. תפקידה של האקדמיה הינו ליצור ולהפיץ ידע ולהוראה טובה חשיבות רבה בהפצת הידע. תמיכה והנחייה פדגוגית חשובים למרצים באקדמיה, אשר מומחיותם היא בדרך כלל בתחום התוכן ולא בפדגוגיה ובדידקטיקה. תפקידו של המרכז לקידום הלמידה וההוראה ליזום ולהוביל תהליכי שינוי, אשר יקדמו למידה משמעותית, לסייע למרצים לקדם ולעדכן את ההוראה שלהם, בהתאם לשינויים המתחוללים בשדה ההוראה האקדמי, לשלב פדגוגיות חדשות ממוקדות לומד (Student Centered Learning), לגוון ולהעשיר את ההוראה שלהם  ולהפוך  את הלמידה ליעילה ומאתגרת.  קישור לעיון במסמך המפורט.

מצגת

"הגישה המסורתית נוטה להתמקד בהעברת מידע ומוותרת לעיתים על יצירתיות ועל דיונים מורכבים. לכן אנחנו פועלים כיום לקידום הלמידה ההיברידית (blended learning) המשלבת למידה פעילה בכיתה עם למידה פעילה מקוונת."  לעיון במגזין הטכניון וקריאת המאמר המלא היכנסו לקישור הבא (תנועת ההשכלה, מגזין הטכניון,2019).

חזון ויעדים

  • יזום, הובלה וקידום של מחויבות הטכניון למצוינות בחינוך האקדמי, שינוי תרבותי מהוראה ממוקדת מרצה ללמידה ממוקדת סטודנטים ומותאמת אישית וטיפוח מעורבות הקמפוס בחדשנות פדגוגית וטכנולוגית ברמה מוסדית ארצית ובינלאומית.
  • קידום למידה פעילה ממוקדת סטודנטים ומותאמת אישית בחינוך מדעי-הנדסי (Adaptive Learning)
  • קידום למידה דיגיטלית המשלבת חדשנות טכנולוגית ופדגוגית
  • קידום הערכה מבוססת נתונים, תוצאות למידה ומחקר אקדמי (Outcome-Based-Assessment)
  • קידום התפתחות מקצועית מתמדת של סגלי הוראה (Lifelong Learning for Sustainable Development )
  • תמיכה וסיוע  לסגל הוראה ותיק וחדש באמצעות סדנאות,תצפיות וליווי בהתאמה אישית, הכולל אפיון ומתן פתרונות ייעודיים לסגל ההוראה

 

קידום מצוינות בחינוך האקדמי (מדור למידה והוראה)

סדנאות
סדנאות הכשרה להוראה לסגל הוראה וותיק וחדש. הכשרה ייעודית למתרגלים חדשים ומרצים חדשים הכוללת סדנה, תצפית ומשוב, וליווי אישי בשנה הראשונה.  סדנאות ייעודיות לחברי סגל בנושאים כמו הוראה יעילה, הערכה בכלל וכתיבת מבחנים בפרט, תכנון ועיצוב אתר מלווה לקורס, שילוב טכנולוגיות מתקדמות בהוראה, למידה פעילה ולמידה בקבוצות. סדנאות ייעודיות לפקולטות.

ייעוץ אישי לחברי סגל
הייעוץ כולל צפייה בשיעורים, צילומי וידאו של השיעור בהתאם לצורך ומתן משוב. כמו כן ניתן לקבל ייעוץ בתכנון קורס, כתיבת סילבוס ותוצאות למידה , כתיבת מבחנים, שילוב טכנולוגיות בהוראה והפעלה של יוזמות חדשות בתחום ההוראה, אפיון ומתן פתרונות ייעודיים לסגל ההוראה, מיפוי ואפיון ממשקים וכלים טכנולוגיים חינוכיים, יצירת בסיס ידע טכנולוגי והנגשתו לצוותי הוראה  

ימי עיון
עריכת ימי עיון בנושאי הוראה, הערכה, תקשוב וטכנולוגיות למידה.

קידום למידה דיגיטלית וחדשנות טכנולוגית (מדור טכנולוגיות למידה)

תמיכה בתכנון ועיצוב אתר הקורס
המרכז אחראי על מתן תמיכה פדגוגית וטכנית בכל הנוגע לתכנון, עיצוב ושימוש במערכת Moodle, מערכת לניהול הלמידה. המרכז מסייע בתכנון ובנייה של קורסים ברמות תקשוב שונות. 

הפקת מוקים וצילום ועריכה של קורסים
המרכז אחראי על צילומי קורסים באמצעות מערכת Panopto, המאפשרת תיעוד וסנכרון של מגוון מקורות מידע מבוססי וידאו. כמו כן, מסייע המרכז בהפקה של סרטי לימוד  והדרכה, לדוגמא למעבדות. המרכז אחאי על הפקה של MOOCs בטכניון. לרשות המרכז צוות צילום ושני אולפני צילום בהם נערכים הצילומים.

טכנולוגיות למידה
המרכז תומך בשימוש במגוון טכנולוגיות אינטראקטיביות כדוגמת  Socrative, המאפשרת למרצים ומתרגלים לאסוף מידע בזמן אמת במהלך השיעור, באמצעות כל מכשיר בעל חיבור לאינטרנט.  כמו כן אנו ממליצים על שימוש בתוכנת Perusall, המיועדת לעידוד קריאת מאמרים וספרים, תוך כתיבת הערות, שאלות וניהול דיון מרובה משתתפים.

קידום הערכה מבוססת נתונים (Outcome-Based-Assessment) (מדור הערכה ובחינות)

המדור לבחינות והערכה
המדור מסייע בהטמעה של תהליכי הערכה המתבססים על סטנדרטים מקצועיים בתחום ההערכה והבחינות. צוות המדור מסייע במתן הנחיות והמלצות לכתיבה ובדיקה של מבחנים אקדמיים, מתן הדרכה להכנת מפרט מבחן, קריאה והגהה ביקורתית של המבחן וניתוח תוצאות המבחנים לצורך שיפור ההוראה והלמידה בקורס. כמו כן, ניתן סיוע בפיתוח והטמעה של כלים להערכה חלופית בהוראה ובכלל זה במעבדות ובפרויקטים. 

סריקת מבחנים והפקת דוחות ציונים
במרכז ניתן שרות הכולל ערבול מבחנים, סריקה של טפסי בחינות מסוג רב ברירה והפקת דו"ח ציונים ונתונים סטטיסטיים שונים. 

עריכת סקרים ייעודיים לבדיקת איכות ההוראה
המרכז אחראי על ביצוע משאלים להערכת איכות ההוראה ובכללם משאל המרצה ועל עיבוד וניתוח נתוני המשאל ופרסום התוצאות.
אנליטיקות של למידה

איסוף, ארגון, ניתוח והצגה של "מידע דיגיטלי", שנוצר או נאסף בהקשר של תהליכי ההוראה והלמידה, באופן שמאפשר לזהות דפוסים, מגמות, קשרים, חריגים וגורמים מנבאים (Data-Driven-Education).